
Met of zonder doktersattest?
Als u medische zorg nodig heeft (bij een arts, een tandarts...), ontvangt u na de betaling een getuigschrift voor verstrekte hulp (doktersattest) dat u recht geeft op een terugbetaling.
- Ofwel ontvangt u een papieren getuigschrift dat u aan uw HZIV kantoor moet bezorgen;
- Ofwel geeft de arts u een bewijs en geeft hij zelf het elektronisch attest (eAttest) aan de HZIV over.
Dit is de normale terugbetalingsmethode waarbij u het bedrag voorschiet. Een deel van de kosten wordt daarna door de HZIV terugbetaald. Enkel het persoonlijk aandeel (niet vergoedbaar deel) blijft te uwen laste.
Er bestaat een andere interventiemethode waarbij de HZIV de zorgverlener direct betaalt: de derdebetalersregeling.
Hoe dient u uw doktersattesten in?
- Om de attesten op te sturen gebruikt u de gratis portbetaalde enveloppes van de HZIV (Deze dienst is beperkt tot België)
- U kunt ze per post sturen in gefrankeerde enveloppen.
- Uiteraard kunt u de attesten ook afgeven in uw HZIV-kantoor.
Kleef steeds een kleefbriefje op alle doktersattesten.
Sommige attesten van dokters en tandartsen worden elektronisch naar ons gestuurd via de dienst eattest. Bewaar het bewijs voor uw archief.
Hoe wordt u terugbetaald?
De terugbetaling is mogelijk via bankoverschrijving.
Wij raden u bijgevolg aan om ons alle wijzigingen mee te delen met betrekking tot uw bankrekening.